W związku z zaproszeniem przez przewodniczącego rady dyrektorów Hyundai Rotem członkowie zarządu Newagu z prezesem Zbigniewem Konieczkiem na czele odbyli wizytę w Korei Południowej. Jak wskazuje polski producent, kontynuowane są rozmowy dotyczące współpracy, zapoczątkowane podczas ubiegłorocznego porozumienia, dotyczącego potencjalnej wspólnej produkcji taboru dla kolei dużych prędkości.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ubiegłym roku we wrześniu, podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie doszło do podpisania porozumienia pomiędzy Newagiem a południowokoreańskim koncernem Hyundai Rotem. Dokument dotyczył potencjalnej produkcji wspólnymi siłami pociągów dużych prędkości. Warto dodać, że pierwszy list intencyjny dotyczący współpracy obydwie strony podpisały już w 2023 roku. Współpraca Newagu i Hyundai Rotem może mieć kluczowe znaczenie w kontekście zapewnienia tzw. local content, czyli udziału krajowych przedsiębiorstw w realizacji przedsięwzięcia, w przypadku komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dziś żaden polski producent taboru szynowego nie może się poszczycić referencjami w zakresie dostawy pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej typowej dla kolei dużych prędkości, czyli co najmniej 250 km/h. Trzeba jednocześnie podkreślić, że to właśnie Newag jako pierwszy polski producent uzyskał dopuszczenie dla taboru trakcyjnego o prędkości 200 km/h. Mowa tu o wielosystemowych lokomotywach elektrycznych Griffin 200, które eksploatuje już PKP Intercity (zostały one oznaczone jako seria EU200). Wydaje się jednocześnie, że bliska perspektywa oddania do użytku pierwszej linii KDP w Polsce oznacza, że polscy producenci nie zdążyliby przygotować własnych konstrukcji. Dlatego partnerstwo z doświadczonymi graczami z innych państw wydaje się naturalne.
Hyundai Rotem to wielobranżowy koncern przemysłowy, który powstał pod koniec lat 70. minionego stulecia, zajmujący się nie nie tylko produkcją pojazdów szynowych, ale także sprzętu wojskowego. W Polsce w ostatnich latach jest znany głównie z dostawy czołgów podstawowych K2GF dla Wojska Polskiego oraz tramwajów 140N dla Tramwajów Warszawskich. Posiada także pokaźne doświadczenie w produkcji pociągów metra oraz składów zespolonych dużych prędkości. Pierwsze pociągi KDP produkcji Hyundai Rotem powstały na bazie konstrukcji Alstomu, czyli TGV Réseau.
Z czasem koncern zaczął rozwijać także własne konstrukcje, takie jak KTX-Cheongryong. Do tej pory – nie licząc stosunkowo niedużego kontraktu dla Kolei Uzbeckich – pociągi KDP produkowane przez Hyundai Rotem były jednak sprzedawane tylko na rodzimym rynku. Polska, która przygotowuje się od kilku lat dość intensywnie do realizacji bardzo ambitnych planów w zakresie KDP, jawi się zatem jako bardzo perspektywiczny klient. Z drugiej strony podobne porozumienie jak Newag zawarła także Pesa Bydgoszcz, która postanowiła podjąć współpracę z Talgo, czołowym producentem hiszpańskim. Rywalizacja w zapowiadanym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 26 pociągów dużych prędkości z opcją na kolejnych 20 sztuk zapowiada się zatem bardzo interesująco.
Jak poinformował Newag w dość enigmatycznym poście opublikowanym w mediach społecznościowych, na zaproszenie Lee Yong-bae, przewodniczącego rady dyrektorów Hyundai Rotem, do siedziby południowokoreańskiego koncernu przybył Zbigniew Konieczek, prezes zarządu polskiego producenta. Celem wizyty miała być kontynuacja prowadzonych już wcześniej rozmów. Newag nie zdradził, czego dokładnie dotyczą owe rozmowy, jednak wskazał, że są one owocne. – Zarząd ocenia pierwszy dzień spotkań jako bardzo udany, pełen merytorycznych dyskusji dotyczących potencjalnych nowych możliwości. Przed nami kolejne dni pełne spotkań i dalszych rozmów dotyczących naszej współpracy – czytamy w poście.